De jeugd heeft de toekomst

02 augustus 2022
De jeugd heeft de toekomst

Jongeren zorgen bij zekerheuts voor andere dynamiek. Betaalbaar en persoonlijk advies. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Dat is waar zekerheuts voor gaat. Om dat te kunnen waarborgen zet het bedrijf in op verjonging. Binnen de eigen kantoren, maar ook in het klantenbestand. “Er ontstaat hierdoor een andere vibe”, vertelt operationeel manager Roy Maassen.

De gemiddelde leeftijd bij zekerheuts was een paar jaar geleden nog 52 jaar. Dat moet anders, dacht de directie. Een steeds grijzer personeelsbestand betekent namelijk ook een steeds grijzer klantenbestand, legt Roy Maasen uit. “Dat is ergens hartstikke logisch. Want het is fijn als je advies krijgt van iemand die in dezelfde levensfase zit als jijzelf. Als je kan levelen met je adviseur.” 

Continuïteit

Als er niets zou veranderen, zou dat logischerwijs problemen opleveren in de toekomst. “We gaan binnen zekerheuts altijd voor continuïteit”, vertelt Roy. “Er moest dus iets gebeuren om onze klanten over een aantal jaren ook nog te kunnen voorzien van de juiste hulp.” Met behulp van studenten van Avans Hogeschool in Breda wist zekerheuts drie conclusies te trekken. Er moesten jonge medewerkers worden aangetrokken, het bedrijf moest actiever worden op sociale media én er moest worden nagedacht over een speciaal dienstenpakket voor jongeren.

Breder kijken

Voor de social media heeft de financiële dienstverlener een bureau in de arm genomen. En inmiddels is zekerheuts al goed op weg met het intern verjongen. “We hebben een aantal jonge medewerkers aangenomen”, vertelt Roy. Dat is overigens moeilijker dan het lijkt, want de verzekeringsbranche heeft niet echt een sexy imago. “We moeten wat breder kijken. Iemand die 22 jaar is kan natuurlijk geen jaren ervaring hebben. We staan bijvoorbeeld open voor jongeren die naast hun opleiding al willen werken in de branche. Als je de juiste competenties hebt, leren wij jou het vak wel. Als wij in jonge mensen durven te investeren vinden we misschien wel de beste medewerkers ooit.” Daarnaast voert zekerheuts een actief stagebeleid én is het bedrijf niet bang om goede stagiaires na hun opleiding in dienst te nemen. 

Andere flow 

Dat er een andere flow in het bedrijf ontstaat is nu al duidelijk. Roy: “Jongeren zijn sneller en leggen makkelijk dwarsverbanden. Maar ze hebben ook heel veel respect voor de ervaring en kennis die we al in huis hebben. Het is grappig om te zien dat onze ‘oudere’ medewerkers ook ‘verjongen’, doordat ze worden meegezogen in de wereld van de jeugd.” Een van de stagiaires is momenteel aan het onderzoeken welke producten interessant zijn voor de jonge doelgroep. “Wat we nu verwachten is namelijk alleen gebaseerd op aannames. Straks weten we dankzij enquêtes écht waar de behoefte ligt.” 

Persoonlijk

Roy is er in elk geval van overtuigd dat de werkwijze van zekerheuts ook in de toekomst nog zal aansluiten bij jongeren. “De afgelopen tien jaar is de maatschappij in razend tempo veranderd. Jongeren zijn snel geneigd om online verzekeringen af te sluiten, maar dat juist persoonlijk advies een meerwaarde is hebben we de afgelopen jaren wel gemerkt. Neem bijvoorbeeld de enorme waterschade hier in Limburg en de stormen in het voorjaar. Dan is het toch fijn als je even persoonlijk contact met iemand hebt over jouw problemen. Dat soort dingen merk je vaak pas écht als je die schade hebt. Wij willen onze klanten in elk geval optimaal blijven bedienen. Nu en in de toekomst!”

Meer informatie?