Betalingsachterstand bij je verzekering
Als je een verzekering hebt, betaal je hiervoor premie. Deze premie wordt doorgaans via automatische incasso van je rekening afgeschreven. Het kan echter gebeuren dat er niet genoeg saldo op je rekening staat, waardoor de afschrijving mislukt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Heb je moeite om de premie (op tijd) te betalen? We denken graag met je mee om tot een passende oplossing te komen.
Betalingsherinnering
Om te voorkomen dat je verzekeringsdekking wordt opgeschort of dat je polis zelfs wordt beëindigd, is het van groot belang dat je je premies op tijd voldoet. Bij een betalingsachterstand sturen wij een herinnering. We raden je aan om deze zo snel mogelijk te betalen, zodat je verzekerd blijft bij eventuele schades. Na de eerste herinnering ontvang je nog maximaal twee aanvullende herinneringen. In deze berichten verzoeken wij je het openstaande bedrag alsnog te voldoen. Blijf je in gebreke? Dan heeft de verzekeraar het recht om de dekking op te schorten of de verzekering te beëindigen. Dit kan ook invloed hebben op eventuele openstaande schadeclaims.
Incassoprocedure
Als wij na de laatste betalingsherinnering geen volledige betaling ontvangen, overwegen wij de vordering over te dragen aan een incassobureau. In dat geval kunnen de openstaande kosten worden verhoogd met incassokosten, die wettelijk zijn vastgelegd. Deze kosten bedragen 15% van het openstaande bedrag, met een minimum van € 48,40 inclusief btw, volgens de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.
Geen dekking meer op je verzekering?
Om ervoor te zorgen dat je altijd verzekerd blijft, is het belangrijk om het openstaande bedrag voor de vervaldatum te voldoen. Hiermee voorkom je dat de dekking van je verzekering vervalt. Betaal je niet op tijd? Dan kan het zijn dat de verzekeraar niet langer dekking biedt voor schades die na die datum ontstaan.
Wat te doen bij een betalingsachterstand?
Als je een betalingsachterstand hebt, kan het zijn dat wij verplicht zijn om je hypotheekverstrekker of leasemaatschappij hiervan op de hoogte te stellen. In sommige gevallen moeten we ook je opdrachtgever informeren. We raden aan om bij betalingsproblemen contact op te nemen met een hulporganisatie. Via Geldfit.nl kun je eenvoudig een test doen of gratis persoonlijk advies inwinnen.
Motorrijtuigverzekering
In Nederland ben je wettelijk verplicht om je voertuig minimaal met een WA-dekking te verzekeren. Als je een achterstand hebt op je motorrijtuigverzekering, melden we je kenteken af bij de RDW. Dit kan resulteren in een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Dit is onder andere afhankelijk van de bank waarmee je het bedrag overmaakt. In principe kan het tot 24 uur duren voordat wij je betaling hebben ontvangen en verwerken in het systeem.
Lukt het even niet om je rekening te betalen? We kijken graag samen met jou naar een passende oplossing. Stuur een e-mail naar info@zekerheuts.nl of bel naar 088-4504600.
Stuur een e-mail met je huidige én nieuwe rekeningnummer naar je persoonlijke Zekerheuts-kantoor. Wij pakken je wijzigingsverzoek op en sturen je een bevestiging zodra het verwerkt is.
Je verzekeringsdekking is weer geldig de dag nadat wij het totale openstaande bedrag op onze rekening ontvangen hebben. Gaat het om een motorrijtuigverzekering? Dan melden wij het kenteken weer aan bij de RDW.
Juist nu alles steeds meer op afstand komt te staan, blijven wij vertrouwd dichtbij en bereikbaar. Persoonlijke dienstverlening is wat we bieden. Op een van onze vele kantoren, aan de telefoon of bij jou aan de keukentafel. Zelfs met onze digitale oplossingen. Wil je dat wij contact met je opnemen? Vul dan ons contactformulier in.