Voor Eric Bessems zijn aandacht en vakmanschap belangrijke waarden in het zakendoen. Als derde generatie staat hij aan het roer van Bessems Dranken, het bedrijf dat zijn grootvader in 1924 met zijn zwager begon. De ‘multibrand’ groothandel bedient een klantenbestand van 450 cafés en restaurants in Limburg. Daarnaast levert hij dranken en andere materialen aan evenementen. Klanten weten: bij Bessems Dranken kénnen ze je. En dat is precies wat Eric ook verwacht.
“Wij zijn een echt familiebedrijf. We staan kort bij klanten, kennen iedereen bij naam. Als klanten bellen, worden ze met een lach geholpen. Ook als we pauze hebben, of op het punt staan om naar huis te gaan. Wat vroeger heel normaal was, is nu zeldzaam.” Er is een groep klanten die de persoonlijke aandacht erg waardeert. “Er is vraag naar. Tien jaar geleden was het heel moeilijk om nieuwe klanten te vinden. Nu bellen mensen op om klant te mogen zijn.”
Net als Zekerheuts is Bessems Dranken de laatste jaren hard gegroeid, onder meer door overnames. Ook dan komen de normen en waarden al snel bovendrijven. “Onze lat ligt hoog en we vragen veel, ook van personeel. We werken zelf hard mee, ik loop altijd in werkkleding. Mensen van andere bedrijven schrikken er soms van als ik in het magazijn opduik. Maar ik kom er niet om hen te controleren, ik kom daar omdat we foutloos willen leveren.”
Inmiddels bestaat Bessems Dranken al honderd jaar. En al die jaren is kwaliteit onderscheidender dan prijs. “We hebben een goede prijs, maar we zijn niet de goedkoopste. We proberen wel de beste te zijn.” Zoon Eric jr., de vierde generatie in het familiebedrijf, staat daar precies hetzelfde in. Medewerkers die zichzelf in de aanpak herkennen, blijven lang en zijn tevreden. Net als klanten.
“Nieuwe klanten vragen soms waarom ze voor ons moeten kiezen. Dan raad ik ze aan bij bestaande klanten binnen te lopen. Een week later bellen ze om te vertellen hoe enthousiast die allemaal zijn.” Van zijn leveranciers verwacht Eric dezelfde kwaliteit. “Wat ik zelf weggeef, wil ik het liefst ook terugkrijgen. Ik hecht erg aan persoonlijk contact, ik wil geen nummer zijn. Dat lukt bij Zekerheuts.”
Met zijn verzekeringsadviseur, wiens bedrijf door Zekerheuts werd overgenomen, doet hij al twintig jaar zaken. “Je weet wat je aan elkaar hebt. Als ik iets nodig heb, bel ik hem om het te regelen, zodat ik het kan loslaten.” Misschien, denkt Eric, is die nadruk op vertrouwen wel heel Limburgs. “Hier bouw je eerst een band met klanten op, daarna doe je pas zaken.” Dat is elders heel anders, maar voor Eric werkt het perfect. “Bij ons kom je niet snel binnen, maar je gaat ook niet snel buiten.”